. - 16

ن

پيچک

ابزار وبمستر

صفحه اصلي سايت انجمن سايت آرشيو سايت عضويت ورود فروشگاه سايت تماس با ما

کسب درآمد از پاپ آپ با پاپ آپ می کسب درآمد از پاپ آپ با پاپ آپ می
درباره سایت
.
با سلام خدمت مخاطبان عزیز بیستون کوه : امیدوارم از مطالب سایت خوشتون آمده باشه و نهایت استفاده رو برده باشید , نظر شما باعث دلگرمی ما و بهتر شدن سایت میباشد پس لطفا نظرات خودتون رو از بخش نظرات بگید ... ------------------------------------- همچنین باعث افتخار است که شما عزیزان و مخاطبان این سایت از هم اکنون عضو انجمن و خبرنگار افتخاری ما باشید. با تشکر : مدیریت سایت
سند جهاني بيستون

مدير سايت

موضوعات سایت
پیوند سایت
نظرسنجي سايت
رضایت شما از سایت چه قدر است؟

تبلیغات سایت
چاپ محتويات صفحه
چاپ اين صفحه
اوقات شرعی

اوقات شرعی

نشان ملی ثبت
logo-samandehi
حمایت مالی سایت
بلوک راست
بلوک راست

مترجم سايت

بلوک وسط
به سایت بیستون (بیستون کوه) خوش آمدید

سایت بیستون کوه تنها در زمینه های فرهنگی،اجتماعی،تاریخی و جغرافیای فعاليت ميکند
و هدف آن رشد و توسعه فرهنگ بیستون ميباشد و مربوط به استان کرمانشاه میباشد و هیچ ارتباطی با سایت های غیر اخلاقی و مغایر با نظام جمهوری اسلامی ندارد.

» براي حمايت از سايت لطفا آدرس سايت را از طريق راه هاي ارتباطي به دوستان خود معرفي کنيد «


کد شامد : 1-1-719160-65-0-6

آدرس همیشگی سایت  : www.kouhkan.ir



برای ارسال عکس و تبلیغات در سایت و تماس با ما با آیدی مدیر سایت در تماس باشید. 

    id : soheilchehri

شماره همراه : 09336713166

پیام روز و تبلیغات

سامانه پیامک رایگان اس ام اس
آخرین ارسالی های انجمن سایت(استان کرمانشاه)

آثار باستانی بیستون

1356 بازدید| پنجشنبه 15 تیر 1391 | نویسنده : سهیل چهری |
امتياز : نتيجــــه : 0 امتيــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتيــــاز : 1

 بیستوندر استان کرمانشاه قرار دارد و از شمال به بخش تاریخی دینَوَر، از مشرق به بخش مرکزی شهرستان صحنه ، و از جنوب و مغرب به بخش مرکزی شهرستان هَرْسین محدود است .. طبق گفته دیودور مورخ یونانی نام اصلی بیستون بگستان ( به معنای جایگاه خدا ) نام داشته است .

پیشینه . بیستون بر سر راه تاریخی میان شرق و غرب قرار داشت ، راهی که ری و هَگمتانه  را به حُلوان ، بابل و بغداد پیوند می کرد و از بین النهرین در سه شاخه به سمت مصر، شرق مدیترانه و آسیای کوچک و یونان و غرب امتداد می یافت ، و پایتختهای امپراتوریهای بزرگ آن زمان را به یکدیگر پیوند میداد.

کهنترین نوشته که در آن به کوه و کتیبة بیستون اشاره شده ، نوشتة دیودوروس سیسیلی است . به گفتة وی ، اسکندر مقدونی ضمن لشکرکشی از شوش به همدان ، از بیستون دیدن کرده است . در نوشته های کهن یونانی نیز  نام بیستون آمده است .

از آثار باستانی این شهر میتوان از مجسمه هرکول،کتیبه داریوش بزرگ،فرهادتراش،نگاره های باستانی، غارهای باستانی و .... نام برد.

مجموعه غارهای باستانی بیستون

1357 بازدید| دوشنبه 15 خرداد 1391 | نویسنده : سهیل چهری |
امتياز : نتيجــــه : 0 امتيــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتيــــاز : 1


1. غار مر خر (مر خریل)

2. غار مر تاریک

3. غار مر آفتاب

4. غار مر دودر

5. غار شکارچیان

۶.غار شکارچیان


غار مرخَر

 در نزدیکی روستای بیستون غار عمیقی به طول 27 متر قراردارد که قدمت بقایای باستانی آن حداقل به دوره پارینه سنگی میانی موستری Mousterian تا عصر حاضر می­رسد . این غار مقابل رودخانه گاماسیاب بر دامنه کوه بیستون واقع شده است در حفاری­های انجام شده مجموعه­ای از کارافزارهای سنگی و استخوانی بقایای جانوری ، ذغال و ... بدست آمد که استقرارهای پارینه سنگی جدید را در زاگرس مشخص می کند .
آثار اندکی از جمله سفال از دوره ساسانی و بقایای جدیدتر بدست آمده است و این آثار خبر از یک دوره زمانی 35 هزارساله تا دوره پارینه سنگی در این غار می­دهد .

کاروانسرای صفوی بیستون

1347 بازدید| یکشنبه 07 خرداد 1391 | نویسنده : سهیل چهری |
امتياز : نتيجــــه : 0 امتيــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتيــــاز : 1

كاروانسراي بيستون در 30 كيلومتري شمال شرقي كرمانشاه و در محل روستاي بيستون كهنه ، واقع شده است . اين كاروانسرا كه به كاروانسراي شاه عباسي نيز معروف است . همانند بسياري از كاروانسراهاي صفوي به سبك چهار ايواني بنا گرديده است . اين بنا به طول 60/83 متر و عرض 50/74 متر است . در چهار گوشه اين بنا ، برج هايي قرار دارد كه برج هاي ضلعي غربي مدور و برج هاي ضلع شرقي هشت ضلعي است . ديوار محيطي اين كاروانسرا در قسمت داخل و بيرون تا كف طاق نماها به وسيله سنگ هاي تراشيده ، و از كف طاق نماها به بالا با آجرهايي به ابعاد5*25*25 سانتي متر ساخته شده است . دروازه ورودي اين كاروانسرا به عرض 50/3 متر در ضلع جنوبي است . در هر طرف اين دروازه هفت طاق نما قرار دارد . پس از دروازه ، فضايي سرپوشيده با طاق جناغي وجود دارد كه در طرفين آن دو ايوان با طاق هلالي است . در ابتداي اين ايوان ها ، راه پله اي ساخته شده كه به پشت بام بنا مرتبط مي باشد . اين فضاي سرپوشيده به يك فضاي هشت ضلعي با طاق گنبدي منتهي مي شود . در طرفين اين فضاي هشت ضلعي ، دو ايوان وجود دارد كه هر يك از اين ايوان ها داراي سه درگاه مي باشد .از اين فضاي گنبددار مي توان وارد حياط كاروانسرا شد . در هر يك از اضلاع كاروانسرا ، شش اتاق چهار ضلعي است . جلو هر يك از اتاق ها ، ايواني است كه سطح آنها سنگ فرش است . در چهار كنج حياط نيز چهار ايوان شش ضلعي قرار دارد .
مقابل درگاه ورودي كاروانسرا ، در ضلع ديگر ، شاه نشين ساخته شده است . شاه نشين اتاق بزرگي است كه جلو آن ، ايوان بزرگي شبيه ايوان هاي شرقي و غربي كاروانسرا قرار دارد.
در پشت اتاق هاي كاروانسرا ، اصطبل هاي درازي ساخته شده است . در هر يك از اين اصطبل ها ، تعدادي سكو جهت انداختن بار و استراحت كاروانيان وجود دارد .اين كاروانسرا به دستور شاه عباس اول صفوي ساخته شده است . با توجه به كتيبه اي كه از شاه سليمان صفوي ( 1105 ـ1077 ه . ق ) باقي مانده است به نظر مي رسد بناي اين كاروانسرا در زمان پادشاهي شاه سليمان و صدارت شيخ عليخان زنگنه خاتمه يافته است . همچنين در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار و صدارت ميرزا‌آقاخان نوري توسط حاجي جعفرخان معمارباشي اصفهاني تعمير شده است .

نقش برجسته و کتیبه داریوش اول

1334 بازدید| دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 | نویسنده : سهیل چهری |
امتياز : نتيجــــه : 0 امتيــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتيــــاز : 1

  نقش برجسته و کتیبه داریوش اول:

این نقش برجسته دوره هخامنشی یکی از با ارزش ترین یادگارهای ادبی و تاریخی ایران است و درسی کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، بر روی صخره معروف به بیستون حجاری شده است. از این کوه در متون تاریخی به نام های «بغستان» به معنی جایگاه خدایان، «بهیستان»، «بهیستون»، «بهستون»، «بهستان» و بیستون یاد شده است.

سنگ نگاره داریوش اول شش متر طول و 20/3 متر عرض دارد. در سمت چپ صحنه این سنگ نگاره، تصویر داریوش به ارتفاع 78/1 متر حجاری شده است. وی تاج کنگره داری بر سر و پیراهن بلندی بر تن دارد. ریش او مجعد و چهارگوش است و موهای مجعدش را در پشت سر جمع کرده است. او دست راست را به علات احترام بالا برده و در دست چپش کمانی را گرفته است. در این صحنه، داریوش پای چپش را بر روی سینه «گئومات مغ» نهاده است. در پشت سر داریوش «وینده فره نه» کمان دار و «گئوبروه» نیزه دار – از جمله هفت تنی که در بر اندازی گئومات شرکت داشتند – ایستاده اند.

در زیر پای چپ داریوش گئومات مغ به پشت خوابیده و به علامت تسلیم، دست هایش را بالا برده است. پشت سر او نیز صف اسیران – با گردن ها و دست های از پشت بسته – دیده می شود. در بالای سر هر یک از این اسیران و در زیر تنه گئومات مغ و نیز بر روی دامن اسیر سوم نام و نقش پادشاه شورش گرو جایی که در آن جا شورش کرده، ذکر شده است.

در بالای سر اسیران، تصویر نمادینی از اهورامزدا در حال اهدای حلقه قدرت به داریوش حجاری شده و داریوش نیز دست راستش را به نشانه ی نیایش اهورا مزدا بلند کرده است.

این سنگ نگاره در طول زمان تکمیل شد. در آغاز داریوش تنها به نقوش فوق به جز نقش «سکونخا» اکتفا کرد. در این زمان تنها به نقر نبشته ای کوتاه به خط میخی عیلامی در فضای بالای سر خود فرمان داده بود. در این نوشته داریوش به معرفی خود و خاندانش می پردازد و در حقیقت با این نوشته مشروعیت خود را اعلام می کند. پس از آن شرح فتوحاتش را به خط میخی عیلامی در سمت راست سنگ نگاره و در مرحله بعد با خط میخی بابلی در سمت چپ سنگ نگاره نقر می کند. در مرحله نهایی نیز در زیر نقوش برجسته، شرح فتوحاتش را به خط میخی و به زبان فارسی باستان نقر می کن.

هنوز سنگ تراشان هخامنشی در حال نوشتن خطوط بر سینه کوه بودند که سکاها دوباره سر به شورش گذاشتند. داریوش در سال 519 ق.م سکونخاشاه سکاها را شکست داد و این رویداد را بی درنگ به سنگ نبشته اضافه کرد. چون جایی برای اضافه نمودن تصویر شاه سکایی باقی نمانده بود، داریوش دستور داد تا بخشی از تن عیلامی را پاک و آن را در سمت چپ قسمت پایین، کنار متن فارسی باستان از نو نقر و به جای تن عیلامی، تصویر سکونخا را حجاری کنند.

در این سنگ نبشته، داریوش ابتدا به معرفی خود و خاندانش می پردازد و سپس واقعه قتل گیومات مغ را که پیس از مرگ «کمبوجیه» سلطنت را نصب کرده بود، شرح می دهد. پس از آن به شرح جنگ هایی که بر ضد بزرگان و امرای یاغی کرده بود، می پردازد و در خاتمه به هر کس که این کتیبه بزرگ را محو کند، نفرین می کند.


صفحات سایت
تبلیغات سایت
بلوک وسط
بلوک چپ
تبلیغات شما

ورود به سایت
عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
ارتباط با مدير سايت
آمارگير سايت
    آمار مطالب
    کل مطالب : 154
    کل نظرات : 16
    آمار کاربران
    افراد آنلاين : 3
    تعداد اعضا : 171
    آمار بازديد
    بازديد امروز : 148
    بازديد ديروز : 115
    بازديد کننده امروز : 141
    بازديد کننده ديروز : 17
    بازديد هفته : 1788
    بازديد ماه : 1766
    بازديد سال : 112,433
    بازديد کلي : 1399,842
    اطلاعات شما
    آي پي : 3.145.143.239
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :
آرشیو سایت
رتبه سایت در گوگل
پیج رنک سایت bisotun.rzb.ir

پیج رنک

پیج رنک گوگل

قالب وبلاگ

بلوک چپ
© تمامی حقوق متعلق به سایت بیستون کوه می باشد.